Helppo Pivot-raportointi
Helppo Pivot-raportointi ja taulukoiden yhdistäminen – luo isosta taulukosta raportteja nopeasti pivotilla!
Tässä ratkaisukeskeisessä koulutuksessa opit yhdistämään kahden taulukon sarakkeita Phaku (Vlookup)- ja Xhaku (Xlookup) -funktioilla ja opit luomaan yhteenvetoja datastasi Exceliin kuuluvalla Pivot-toiminnolla. Koulututuksessa ei käsitellä erillistä PowerPivot-apuohjelmaa, sillä tavallinen Pivotointi on paljon helpompaa.
Kesto
3 t (yleisin koulutuksen kesto)
Kenelle
Sinulle ns. tavallinen Excelin käyttäjä, joka haluat oppia luomaan yksinkertaisia ja selkeitä yhteenvetoraportteja käyttämättä itse laskukaavoja tai funktioita. Kurssi sopii pc:n versioiden 2007, 2010, 2013 sekä 2016/365 ja macin versioiden 2016/365 käyttäjille.
Hyöty osallistujalle
Tässä koulutuksessa opit luomaan ja muokkaamaan Pivot-raportteja nopeasti ilman aiempaa kokemusta. Sinun ei tarvitse edes osata tehdä laskukaavoja Excelissä.
Sisältö
- Kahden taulukon sarakkeiden yhdistäminen Phaku (Vlookup)- ja Xhaku (Xlookup) -funktioilla
- Pivotin lähdetaulukon rakenne
- Pivotin peruskäsitteet
- Pivot-taulukkoraportin luominen, muokkaaminen ja muotoilu
- Pivot-taulukon päivittäminen
- Erilaiset yhteenvetofunktiot ja prosenttiosuuksien laskeminen
- Yhteenvetojen luominen päivistä, kuukausista, neljännesvuosista ja vuosista
- Pivot-kaavion (graafit) luominen ja muokkaus
- Hyödyllisimpiä pikanäppäimiä
- Aikaa kysymyksille
Yhteenvetojen luominen Pivotilla onnistuu, jos sinulla on taulukkosi sarakkeessa (column) samantyyppistä tieto. Esimerkiksi A-sarakkeessa päivämäärä, B-sarakkeessa paikkakunta, C-sarakkeessa myyjän nimi ja D-sarakkeessa myyntimäärä. Tyypillisesti esimerkiksi omista järjestelmistä ladattu tieto on tässä muodossa.